گام اول شروع بازاریابی اینترنتی چیست؟
برای شروع فعالیتهای مرتبط با بازاریابی اینترنتی، نخستین کاری که باید انجام دهید راهاندازی وبسایتی خوشساخت و حرفهای است. به خدمت گرفتن فردی متخصص برای انجام این کار میتواند بسیار سودمند باشد ، چراکه آنها با استفاده از تجربهٔ خود میتوانند وبسایت را بهگونهای طراحی کنند که توجه افراد را جلب کند و نرخ تبدیل بالایی داشته باشد.
بهتر است زمانی که وبسایت مراحل ساخت را طی میکند و برنامهٔ اولیهٔ آن نوشته میشود، تحقیقات گستردهای در زمینهٔ کلمات کلیدی انجام دهید. کلمات کلیدیای که انتخاب میکنید، در رتبهٔ نهایی شما در موتورهای جستجو تأثیر بسزایی خواهد داشت، بنابراین طرحریزی برنامهای کارآمد برای کلمات کلیدی یکی از مهمترین فعالیتهایی است که به هنگام شروع کار بازاریابی اینترنتی باید انجام دهید.
زمانی که بازدید از وبسایت شما آغاز میشود، حتما فرمی در قسمتی از صفحهٔ اصلی وبسایت قرار دهید که امکان دریافت ایمیل بازدیدکنندگان به وسیلهٔ آن وجود داشته باشد. بهعلاوه ایمیلهای خوشامدگویی ارسال خودکاری هم از قبل آماده کرده باشید که در اسرع وقت بتوانید با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید.
پس از آنکه کار طراحی و راهاندازی وبسایت به پایان رسید، برای بیشتر کسب و کارها مرحلهٔ بعدی کار، طرحریزی برنامهای برای حضور مؤثر در شبکههای اجتماعی خواهد بود. هر کسبوکاری باید دارای صفحهٔ اینستاگرام یا تلگرام یا توئیتری باشد که حاوی اطلاعاتی جامع و مفید دربارهٔ حوزهٔ کاریش باشد. بسته به ویژگیهای مخاطبان، میتوان حسابهای کاربریای هم در دیگر شبکههای اجتماعی مهم از جمله لینکداین، آپارات، فیسبوک و پینترست و … درست کرد.
کمی زمان میبرد تا نتیجهٔ مطلوب از فعالیتهای انجام گرفته در شبکههای اجتماعی حاصل شود و برای این منظور باید مرتباً مطالب قرار گرفته در این شبکهها را بهروز کرد و مورد بررسی قرار داد، اما نتیجهٔ حاصل شده ارزش این تلاش و زحمت را دارد و فعالیت در شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از بهترین روشها برای تشکیل انجمن اینترنتی مرتبط با هر کسبوکاری شناخته میشود.
پس از به پایان رسیدن کار ساخت حساب کاربری در شبکههای اجتماعی مد نظر، میتوانید به صلاحدید خود از دیگر انواع فعالیتهای مرتبط با بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (چه در تبلیغات شبکههای اجتماعی باشد، چه در تبلیغات وابسته به جستجو و چه تبلیغات بنری ) به شما کمک میکند تا در کوتاهترین زمان، به شکلی کارآمد به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و اگر بخواهید دیگران را از تجربه و تخصص خود آگاه کنید، استفاده از فعالیتهای مرتبط با بازاریابی محتوا هم ایدهٔ بسیار خوبی است.
اقدامات مهم بازاریابی اینترنتی
ایجاد ترافیک برای وب سایت از اهداف بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که شامل دو روش بازاریابی درون گرا و بازاریابی برون گرا می باشد.
در بازاریابی درون گرا، بیشتر توجه مدیران وب سایت ها به تولید محتوای سودمند برای مخاطبان شان می باشد که البته در تولید این محتواها، توجه به کیفیت حرف اول را می زند. دقت نمایید که “بازاریابی محتوا” به علت اثر بخشی طولانی مدت و همچنین پروسه زمانی طولانی می تواند یک رابطه طولانی دو طرفه را بین سایت شما و مخاطبان تان فراهم کند. فقط برای ایجاد تنوع سعی کنید از انواع محتوا چه دیداری وچه شنیداری بهره ببرید، حتی با نشر همین محتواها در شبکه های اجتماعی یا وبلاگ شخصی خود به بالا رفتن ترافیک و سئو سایت تان کمک کنید.
وجود شبکه های اجتماعی که در زمینه های گوناگون فعالیت می کنند، زمینه را برای فعالیت گسترده تر شما در تولید انواع محتوا فراهم می کنند. شما می توانید با تولید محتواهای گوناگون و متناسب با فعالیت آن شبکه های اجتماعی، گام بلندی در بازاریابی اینترنتی بردارید.
البته این نکته هم قابل تأمل است که در تولید این محتواها، به ارزش و اعتبار”برند” خود دقت نموده و به آن پایبند باشید. همان طور که متوجه شدید، این روش هزینه چندانی را بر دوش صاحبان و مدیران سایت ها تحمیل نمی کند و آن ها را به راحتی به مقصودشان می رساند امّا در مقابل بازاریابی برون گرا همراه با صرف هزینه خواهد بود مثلأ تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا حضور در نمایشگاه های مختلف یا حتی بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی از این نوع هستند.
به هر حال، شما در هر دو روش سعی در جذب مشتری و تشویق آنها به خرید دارید که البته تبدیل این مشتری ها به خریداران دائمی هدف نهایی هر کسب و کار آنلاین است.
در مرحله بعد به اندازه گیری و مقایسه بپردازید و ببینید چه تعداد از این مراجعان شما جذب و عضو سایت یا شبکه های اجتماعی شما شده و یا اقدام به خرید نموده اند. شما با این کار می توانید بفهمید که آیا فعالیت هایی که برای رسیدن به هدفتان انجام داده اید، اثر بخش بوده یا نه؟
اگر چنین نباشد، مجبورید تغییراتی را در وب سایت خود ایجاد نمایید.
نقش مشتریان در بازاریابی اینترنتی
بعد از به دست آوردن مشتریان، حفظ و نگهداری آن ها به وسیله برقراری رابطه ای درست، از الزامی ترین فعالیت های شما محسوب می شود که باید در برنامه ریزی های خود آن را مد نظر قرار دهید، زیرا حفظ این مشتریان بسیار راحت تر از به دست آوردن مشتریان جدید است.
در بازاریابی اینترنتی ارتباط با مشتری به صورت آنلاین از اهمیت زیادی برخوردار است. شما در این نوع از انواع بازاریابی دیجیتال، به راحتی می توانید به تولید یک برند جدید پرداخته و آن را به عموم معرفی کنید، در حالی که در بازاریابی های سنتی به این مقدار دارای قدرت واختیار نبودید.
انجام بازاریابی اینترنتی بدون توجه به زیر شاخه های آن امری محال و نشدنی به نظر می رسد. چگونه می شود به بازاریابی دیجیتالی پرداخت امّا به سئوی سایت اهمیت نداد. توجه همزمان به تمامی ابزارهای بازاریابی آنلاین شما در مسیر رسیدن به هدف یاری می رساند.
سئو سایت در واقع راه ورود به دنیای بزرگ سایت ها در پهنای گوگل است. سایتی در این رقابت تنگاتنگ پیروز می شود که به تمام الگوریتم های گوگل چون تکرار کلمات کلیدی، لینک ها و بک لینک ها، بارگذاری مناسب و… پایبند باشد. البته این را فراموش نکنید که هدف اصلی، کاربرانی هستند که به دنبال محصول یا فعالیتی به سراغ موتورهای جستجو آمده اند؛ پس در بهینه سازی سایت و محتواهایتان، نیاز این مخاطبان را فدای تکنیک های سئو نکنید.
در بازاریابی اینترنتی، خود می توانید از انواع وب سایت های مطرح کمک گرفته و از آنها بخواهید به تبلیغ کالا یا سایت شما در وب سایت شان بپردازند یا از آژانس های تبلیغاتی برای تبلیغ موبایلی کمک بگیرید. به هر حال، هر روشی را برمی گزینید، اندازه گیری را هرگز فراموش نکنید تا بتوانید بازگشت سرمایه خود را تخمین بزنید و مدام فعالیت های خود را بهبود ببخشید.
با نگاهی دقیق تر در می یابید که هر چند بازاریابی اینترنتی دارای زیر مجموعه هایی می باشد امّا همه آن ها به هم وابسته و غیر قابل تفکیک می باشند.
محتوا، عنصر اصلی تمام قسمت های مختلف بازاریابی اینترنتی یا آنلاین است
چه تولید این محتوا برای وب سایت باشد، چه برای بازاریابی ایمیلی. این موضوع فقط توان و هوش مدیر وب سایت را می رساند که با توجه به هر کدام از آن ها محتوای مناسب را انتخاب نماید.
نظرات